BALL DE GITANES
Una de les danses tradicionals de Catalunya és el ball de gitanes.
Una de les danses tradicionals de Catalunya és el ball de gitanes.
Aquesta tradició es reviu al segle XVII i
és originaria de les ballades que els de raça gitana feien als casament, i ho
van incorporar al patrimoni tradicional català.
Hi ha dos tipus de ball de gitanes:
-
Modalitat de la zona del Panedès i Camp de Tarragona: Es dansa al
voltant d’un pal que té una cintes que arriben fins a cada un dels balladors i
ballen mentre trenen les vetes al ritme de la música.
-
Modalitat de la zona del Vallès: Els balladors ballen per colles de
parelles en fila. Duen castanyoles a les mans i picarols als peus. Salten i
ballen al ritme de la música interpretada per una cobla típicament catalana.
CASTELLERS
FINALITZACIÓ DEL CASTELL:
Quan comença a erigir-se, un castell pot acabar de quatre formes diferents, de menor a major grau de perfecció:
Intent: Si el castell cau abans de carregar-se, es diu que ha estat un intent (o que el castell ha fet llenya).
Intent Desmuntat: Si l'enxaneta, o el castell, baixa abans de carregar el castell una vegada ha començat a tocar la música de les gralles, i es pot desfer ordenadament el castell, es diu que és un intent desmuntat.
Carregat: Si el castell, després de carregar-se cau, es diu que ha estat carregat.
Descarregat: Si l'enxaneta baixa un cop l'ha carregat i també ho fan la resta de castellers, el castell s'anomena descarregat.
A Catalunya disposem d’un seguit de peces de roba tradicionals que eren molt més utilitizades a l’antiguitat que a l’actualitat però, encara que no les vestim normalment, per algunes celebracions són peces claus ja que són un símbol que ens identifica.
Trobem la barretina, el camall, el cosset, el davantal, l’espardenya, la faixa, el faldellí, la gandalla, la mitena i la ret.
espardenyes barretina
mitena
COLLES DE DIABLES
El foc sempre ha estat un element universal
i estrany que ha succitat inquietut, genera esverament i produeix il·lusió en
un món quimèric. I aquest és el símbol que assoleix el protagonisme de moltes
festes populars i tradicionals com les realitzades per les colles de diables a
Catalunya.
Les colles de diables duen a terme el ball
de diables que és una tradició nascuda a Catalunya que posteriorment es va
començar a dur a terme també al País Valencià i a les Illes Balears.
Aquests balls s’han tornat imprecindibles a
les festes majors on es fan cercaviles, processons i correfocs de molts pobles
i ciutats.
Els balls de diables són d’origen medieval,
evolucionats del teatre. La primera notícia escrita que ens parla del ball de diables
data a l’any 1150 pel motiu del casament de Ramón Berenger IV(Comte de
Barcelona) amb Peronella d’Aragó.
Aquets balls es realitzaven entre plat i
plat en els àpats de la noblesa a l’edat mitjana.Són una representació teatral
de la lluita del Bé contra el Mal, i també són representats en festes
religioses.
Les colles de diables són les encarregades
de fer els correfocs ja que aquests, van sorgir al segle XX a partir dels balls
de diables. Els correfocs són espectacles que es fan pels carrers dels pobles o
ciutats on l’objectiu dels participants és evitar la pirotècnia utilitzada pels
diables i éssers imaginaris i mitològics que representen. El vestuari adequat
per participar en aquesta festa són teles ignifugues com el cotó i la pell.
Hi ha dos tipus de correfocs:
- El correfoc amb carro on tota la
pirotècnia està dispositada dintre d’un carro on hi ha un personatge anomenat
“saquer” que és l’encarregat d’anar repartint la pirotècnia a mesura que avança
el correfoc.
- El correfoc amb saca individual on
cadascún dels diables encén ell mateix la pirotècnia.
El drac és una figura emblemàtica del les
colles de diables de les cercaviles i sobre tot dels correfocs.
ESBARTS DANSARIES
Els
esbarts dansaires són una agrupació que és dedica a la recuperació i el
manteniment de la dansa tradicional popular, també és dedicant a la difusió
d’aquestes danses, sovint tenen una feina més complicada que això i tenen que
investigar i recuperar molts element de la dansa, el terme de esbart es deu indirectament al poeta mossèn Jacint
Verdaguer, ja que en un grup literari de Vic és va començar a comentar
diferents parts de les danses i per iniciativa de Verdaguer és va batejar com a
l'esbart de Vic. A mitjans de 1901, és va iniciar la idea de recollir i
recopilar els balls tradicionals i fer-los reviure, des llavors hi ha hagut
diferents tipus de agrupació per extendre els balls populars, en les que s’ha
adaptat i recuperat antigues danses.
GEGANTERS
S’anomenen geganters les persones que porten els gegants o cabuts. També es coneix com a geganter a qualsevol membre d'una colla gegantera, inclosos els músics i els acompanyen encara que no portin gegants. Segons explica Joan Amades en el Costumari Català, originàriament, els geganters cobraven per dur els gegants, ja sigui amb una compensació econòmica o també hi havia el costum d'obsequiar-los amb un parell d'espardenyes i un àpat (arròs i carn). Actualment, els geganters són gent voluntària que porta gegants sense ànim de lucre.
TIPOLOGIA DE GEGANTERS:
Els geganters portadors són els que fan
desfilar els gegants durant una cercavila.
Els geganters balladors són els que saben
fer ballar els gegants amb una coreografia.
Els geganters músics són els que toquen la
música que ballen els gegants.
Els geganters col·laboradors o de suport
són els que ajuden als geganters balladors i portadors, però no porten els
gegants.
Els geganters cap de colla són els que
dirigeixen els geganters durant les trobades de gegants.
HAVANERES
http://www.youtube.com/watch?v=4uOiAcxewtA
El meu avi
http://www.youtube.com/watch?v=OEo_rKeouvU
La gavina
http://www.youtube.com/watch?v=AHytx7nO2JM
Vestida de nit
L’havanera és un gènere musical originari
del segle XIX a Cuba, però aquest, arribà a la península de la mà de la
sarsuela i es va incorporar al repertori de la música clàssica.
Al segle XIX a Cuba, influïts amb la música
d’Amèrica, d’Europa i d’Àfrica van crear el gènere d’havanera, un gènere
d’anada i tornada(que sempre segueix la mateixa pauta), de compàs ternari(6/8).
Al cap d’un temps a causa de influència del ball europeu, contradansa,
l’havanera fou modificada i es canvià a un compàs binari(2/4). I poc més tard
es va convertir en un gènere per ser cantat i ballable.
Els músics cultes l’interpretaven a piano o
a veu i piano.
A Cubà les havaneres no destacaren massa ja
que es van recolzar més en altres gèneres musicals.
L’havanera arribà a la Península Ibèrica a
partir de la sarsuela: un gènere cantat en castellà i que triomfava els cafès.
I la Península Ibèrica, al contrari de Cuba, si que va provocar un ressò
remarcable.
Fins als anys 60 a Catalunya cantaven les
havaneres en castellà, però a partir del 1966 s’inicià la cantada d’havaneres
de la Calella de Palafrugell i ja eren interpretades en català.
Les havaneres eren interpretades a les
tavernes i s’acompanyaven amb el cremat, una beguda originaria de la Costa
Brava(zona de Palafrugell), que s’ha estès per tot Catalunya.
El cremat(rom cremat) és una beguda
alcohòlica elaborada amb rom, cafè,
sucre, pell de llimona i espècies(canyella), el qual es veu calent. S’escalfa
en una cassola i s’encén perquè perdi una part d’alcohol. Després s’apaguen els
llums mentre es veu acompanyat de la música de les havaneres.
SARDANA
La sardana és una dansa popular catalana i és considerada el ball nacional de Catalunya. El nom pot fer referència al ball i la música. La sardana és una dansa col·lectiva que ballen homes i dones agafats de les mans formant una rotllana i puntejant amb els peus al compàs de la cobla. Aquest ball va ser estesa a finals del segle XIX.
Per a ballar la sardana: un nombre indeterminat de dansaires formen una rotllana agafats de les mans i mirant al centre, ballant cap a dreta i esquerra amb un tempo bastant estable, amb un aire lent i concentrat, tot i que en alguns moments més animat. Els components han de ser preferiblement parelles formades per home-dona, però nomes fa falta una parella per crear una sardana. La sardana és una dansa no excloent, de manera que qualsevol persona i en qualsevol moment del ball pot afegir-se individualment o en parella a la rotllana Tanmateix, existeix la colla sardanista organitzada com a grup estable, semblant a l'esbart dansaire.
El ball és més complicat del que sembla, s’han de comptar el nombre de passos, també identificar els canvis de ritme, el volum sonor i d'altres motius musicals per fer els passos correctament.
La música de la sardana és toca generalment per una cobla, que consta de 12 instruments tocats per 11 músics. Els instruments són: tenora, tible, flabiol i tamborí són instruments típicament catalans; els altres quatre són més convencionals: contrabaix, trompeta, trombó i fiscorn. La música de la sardana, que genèricament es coneix com a música de cobla, té quasi sempre compàs binari, de 2/4 o 6/8, i pot ser escoltada en forma de concert. Hi ha més de 25.000 partitures per sardana, però només les versions instrumentals són usades per ballar.
La sardana fou temporalment prohibida durant la dictadura de franquista com a símbol nacional.
L'any 2010 la Generalitat de Catalunya va inscriure la sardana al Catàleg del Patrimoni Festiu de Catalunya i la declarà element festiu patrimonial d'interès nacional.
L'origen de la sardana és desconegut. Tot i això la seva forma, la manera de ballar-la, el fet d'agafar-se de les mans, denoten, segons alguns autors, una antiguitat que es pot remuntar a èpoques preromanes. Per això són tan abundants les llegendes que fixen el seu principi a l'antiga Grècia, on les danses d’aquest tipus ja abundaven, segons es desprèn d'algunes representacions escultòriques. Posteriorment van ser adoptades per pobles ibèrics i ballades a les riberes de la Mediterrània. Sense arribar al mateix grau de normalització coreogràfica i elaboració instrumental, similars danses circulars enllaçades en compàs de 6/8 es troben també en altres zones de Provença, Galícia, Astúries, Castella i Portugal.
També hi ha qui veu en la sardana orígens ancestrals. Així, l'historiador Josep Pella propugna l'origen remot de la sardana amb les narracions de les danses en cercle, que "corresponen de ple a la cultura anatòlica" i també, "és conegut que les maneres musicals bizantina i grega vénen d'Anatòlia" concloent amb "de fet, el poble ibèric de les costes dels països catalans va conèixer danses rítmiques afins a la sardana", i la identifica basant-se en la semblança de la sardana que llavors es ballava (sardana curta), amb les hores del dia (8 compassos de curts a la nit i 16 compassos de llargs durant el dia).
Cercant respostes, s'ha derivat que la paraula sardana: els seus orígens en la paraula llatina "Cerretana", que, segons Plini (escriptor llatí), és el nom del territori pirinenc de la regió de Girona anomenada Cerdanya.
http://www.youtube.com/watch?v=rWnpSevDGgk
http://www.youtube.com/watch?v=fX8Nk0uquF4
http://www.youtube.com/watch?v=rWnpSevDGgk
http://www.youtube.com/watch?v=fX8Nk0uquF4
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada